Visos dienos

Vilniaus festivalis 2021. Kompaktinės plokštelės „Shostakovich – Weinberg. Dramatic Russian Legacy“ pristatymas

Atlikėjai:
MŪZA RUBACKYTĖ (fortepijonas; Lietuva, Prancūzija, Šveicarija)
Styginių kvartetas METTIS:
KOSTAS TUMOSA (I smuikas)
BERNARDAS PETRAUSKAS (II smuikas)
KAROLIS RUDOKAS (altas)
ROKAS VAITKEVIČIUS (violončelė)

Programa

MIECZYSŁAW WEINBERG – Fortepijoninis kvintetas f-moll, op. 18
DMITRIJ ŠOSTAKOVIČ – Fortepijoninis kvintetas g-moll, op. 57

Iškilios pianistės, Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatės, kultūros diplomate vadinamos Mūzos Rubackytės ir prestižinių konkursų laureato, energingo, jauno styginių kvarteto „Mettis“ meniniai keliai susidūrė 2018 m. istorinėje Invalidų rūmų salėje Paryžiuje, kur Lietuvos valstybės 100-mečio proga jie atliko plataus istorinio bei kultūrinio konteksto programą. Kartu jie muzikavo ir tų metų Vilniaus festivalyje bei kitur Lietuvoje, vėliau Šveicarijos leidybos kompanija DORON kompaktinių plokštelių serijoje „Great Lithuanian live recordings“ išleido M. Rubackytės ir kvarteto atliktą koncertinį Ferenco Liszto „Malediction“ įrašą.

Šiais metais į festivalio sceną šis talentingų muzikantų kamerinis ansamblis sugrįžta vėlgi su istoriškai svarbia programa. Ne tuščiomis – išleidę naują kompaktinę plokštelę „Shostakovich–Weinberg. Dramatic Russian Legacy“ (kompanija „Ligia Digital“), kurios įrašai daryti unikalios akustikos Paliesiaus dvaro salėje. „Tarptautinės prancūzų įrašų kompanijos „Ligia“, su kuria aš jau dirbau ir anksčiau, projektas atsirado mano iniciatyva. Kompanija pritarė mūsų sumanymui įrašyti Mieczysławo Weinbergo ir Dmitrijaus Šostakovičiaus fortepijoninius kvintetus. Šie du ypač svarbūs ir produktyvūs kompozitoriai gyveno tuo pačiu metu, tačiau gerai žinomas buvo tik antrasis. Nežinomas nei Sovietų Sąjungoje, nei pasaulyje Weinbergas tarsi slėpėsi Šostakovičiaus šešėlyje – tyliai rašė savo gilius, retai atliekamus kūrinius. Ši kompaktinė plokštelė man labai brangi, nes jai ruošiantis Anapilin išėjo mano mylima Mama“, – pasakojo M. Rubackytė. Vilniaus festivalyje kompaktinė plokštelė pirmą kartą pristatoma Lietuvoje, tačiau jos įrašai jau entuziastingai palankiai vertinami Europos muzikos apžvalgininkų.

2019 m., minint lenkų ir žydų kilmės kompozitoriaus Weinbergo 100-ąsias gimimo metines, prasidėjo tikras jo kūrybos renesansas (ypač aktyviai prie to prisideda Gidonas Kremeris, Mirga Gražinytė-Tyla, Mūza Rubackytė ir kiti). Melomanams atsivėrė nepaprastai dramatiška Weinbergo kūryba, perteikianti skausmingą totalitarizmo epochos kūrėjo gyvenimo sudėtingumą ir gebėjimą šią patirtį perteikti savo muzika. Jo ir panašaus likimo Šostakovičiaus kameriniai opusai bene giliausiai ir nuoširdžiausiai perteikia šiuos egzistencinius skaudulius.

Weinbergo Fortepijoninis kvintetas f-moll, op. 18, sukurtas Antrojo pasaulinio karo metais. 1945 m. Maskvoje įvyko premjera, grojo Emilis Gilelsas ir Didžiojo teatro kvartetas (po daugelio metų šis kūrinys įrašytas su pačiu Weinbergu ir Beethoveno kvartetu). Nors manoma, kad opusas turi panašumų su 1940 m. sukurtu Šostakovičiaus fortepijoniniu kvintetu, Weinbergo kūrinys yra itin monumentalus ir originalus savo įtaigiais emociniais, faktūriniais bei ritminiais kontrastais.

„Weinbergą 1995 m. su Vilniaus kvartetu atlikome Prancūzijoje. Buvau tiek apstulbinta šio šedevro, kad negalėjau neišreikšti savo įspūdžio tiesiogiai pačiam Weinbergui. Tai buvo nepamirštamas pokalbis telefonu ir jis, jau sunkiai sirgdamas, labai nudžiugo sužinojęs, kad jo muzika skamba pasaulyje“, – pasakojo M. Rubackytė.

Šostakovičiaus Fortepijoninis kvintetas g-moll, op. 57, yra vienas žinomiausių jo kamerinių kūrinių, kurio premjera su autoriumi prie fortepijono ir Beethoveno kvartetu įvyko 1940 m. rudenį Maskvos konservatorijoje. „Norėčiau prisiminti, kad Šostakovičiaus kvintetas yra pirmasis mano repertuaro kvintetas, kurį atlikau dar studijuodama Maskvos konservatorijoje. Taigi, tiesioginis šios muzikos perdavimas „iš pirmų lūpų“ mane lydi visą gyvenimą. Lietuvoje kartu su Vilniaus kvartetu jį grojome daugybę metų“, – sako M. Rubackytė.

Ir Weinbergo, ir Šostakovičiaus tuometė kūryba buvo paveikta stalininių represijų, žydų genocido siaubo, perteikė skausmą ir pasipriešinimą, liūdną nostalgiją ir egzotiką. Tai vieni svarbiausių ir dramatiškiausių XX a. fortepijoninių kvintetų muzikos istorijoje.

17
Birželis
P A T K Pn Š S
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
×
Birželis
P A T K Pn Š S
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
SVARBU: LR Vyriausybės informacija dėl atšauktų/nukeltų masinių renginių ! Daugiau.