Visos dienos

Teatro "Meno Fortas" spektaklis "Jobo Knyga" pagal Senojo Testamento knygą; rež. Eimuntas Nekrošius

“JOBO KNYGA”
Rež. Eimuntas Nekrošius
Teatras „Meno Fortas“

Režisieriaus E.Nekrošiaus spektaklis sukurtas pagal bene daugiausiai klausimų ir diskusijų sukeliančių Šventojo Rašto tekstų. Skirtingų konfesijų teologai, literatūrologai nuolat ginčijasi dėl Senojo Testamento “Jobo Knygos” teksto kilmės, sandaros, jame užkoduotų prasmių. Požiūris į Žmogaus ir Dievo santykius, tikėjimo problematiką “Jobo knygoje” nuolat traukė ir filosofų dėmesį. Daugelis mato “Jobo knygoje” egzistencinės filosofijos ištakas.
„Jobo knyga“ antras E.Nekrošiaus kreipimasis į Biblijos tekstus. 2004 metais jis sukūrė jaudinančią odę meilei pagal “Giesmių Giesmę“. Tačiau esminiai žmogaus būties klausimai, žemiškojo gyvenimo prasmės ir amžinybės suvokimo dilema, pastangos suvokti ir atrasti Dievą, kaip jėgą kuriančią ir griaunančią likimus yra visų paskutiniųjų E.Nekrošiaus spektaklių varomoji jėga.
Nors Senojo Testamento tekstai ir juose liečiamos temos nėra paprastos ir vienareikšmės, žodžiai, kuriais jos yra pasakomos skamba nuo scenos be galo žmogiškai, jaudina ir paliečia kiekvieną žiūrovą asmeniškai. Dievui adresuoti Jobo klausimai: „Kodėl mane kasdien lankai ir kiekvieną akimirką bandai? Kodėl pavertei mane savo taikiniu? Kodėl tapau tau našta? Kodėl slepi savo veidą ir elgiesi su manimi kaip su priešu?“ tikrai nėra tik iš aukštosios filosofijos sferos, bet labai artimi ir skausmingi kiekvienam siekiančiam gyventi sąmoningai ir sąžiningai. Juose išgirsti žodžius ir mintis, kuriuos ir pats sau ne kartą esi sakęs ar bažnyčioje, ar vėlai vakare, prieš užmiegant, ar nemigo naktimis. Todėl spektaklyje svarbiausias vaidmuo perteikiant režisieriaus mintį žiūrovui tenka aktorių vaidybai ir jų sakomiems tekstams.
2018 metų Lapkritį mirus režisieriui spektaklis įgavo ypatingą reikšmę ir prasmę tiek jame vaidinantiems artistams, tiek ir žiūrovams.
Pagrindinį vaidmenį spektaklyje kuria Remigijus Vilkaitis, Dievą vaidina – Simonas Dovidauskas, Šėtoną – V.Vadeiša. Taip pat spektaklyje vaidina V.Vilius, M.Petravičiūtė, M.Noreikaitė ir T.Čižas.
Minimalistinė scenografija (dailininkas M.Nekrošius), tikslios kostiumų detalės (dailininkė N.Gultiajeva), subtilūs muzikiniai akcentai (Leon Somov), drąsi bei skoninga aktorių vaidyba ir E.Nekrošiaus ypatingas dėmesys mažiausiai sceninio vyksmo detalei, nukreipiančiai žiūrovo mintis ir jausmus tikslia kryptimi, sujungia „Jobo knygos“ žodžius į galingą ir stebinantį reginį.

Biblijos tekstą apie dievobaimingą Jobą, iš kurio Šėtonas palaimintas Dievo atima turtą, šeimą ir sveikatą, idant išmėgintų jo tikėjimo galią, Nekrošius perskaito absoliučiai moderniai. Tai istorija žmogaus, kuris patirdamas vieną nesėkmę po kitos, klausia savęs vis to paties klausimo: "Už ką?" Ir kodėl verta toliau gyventi pasaulyje, kuriame nėra teisingumo, bet tiek daug skausmo? (T.Filipova „Dievas ir velnias pamaskvio Liubimovkoje“)

"Jobo knyga " - spektaklis kupinas kančios. Jau iš eskizo yra aišku: šis darbas žada tapti vienu iš pačių galingiausių ir skausmingai įtaigiausiu Nekrošiaus pastatymu.
Taip, žinoma: jis remiasi vaizdingų Nekrošiaus metaforų sistema. Jos tikslios ir išieškotos. Tačiau "Jobo knyga" būtų neįmanoma be tikro „Meno forto“ artistų susideginimo scenoje. Ir tik stipriu iki drebulio dangaus virš galvos ir pragaro po kojomis pojūčiu, tik su galingu Visagalio buvimo kasdieniame gyvenime suvokimu ir Viešpaties rankos virš gatvės minios jutimu – galima buvo sukurti tokį spektaklį. (E.Djakova "Jobas su Dievu kovoja”)

Nekrošiaus pasaulėžiūrą žvelgiant į žmogaus santykį su Dievu vargu ar galima pavadinti krikščionišku, bet ji nėra postkrikščioniška, kaip ir beveik kiekvieno šiuolaikinio Europos režisieriaus, greičiau - ikikrikščioniška ( šiuo požiūriu Nekrošius giminingas Bergmanui). (iš žiūrovų komentarų)

“Jobo Knyga” savo konstrukcija nėra tiesioginis spektaklis - knygos inscenizacija, greičiau - ritualinis vyksmas. Jobas, puikios Remigijaus Vilkaičio vaidybos dėka virsta visuotiniu kančios, genocidų, persekiojimų, kurių pilna žmonijos istorija, aukų, veltui bandančių suvokti, kodėl joms teko toks likimas archetipu. (R.Palazzi „Dvasingasis Nekrošius“)

29
Kovas
P A T K Pn Š S
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
×
Kovas
P A T K Pn Š S
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
SVARBU: LR Vyriausybės informacija dėl atšauktų/nukeltų masinių renginių ! Daugiau.