Visos dienos

Žilvino Valeikos fotografijų parodos atidarymas

2018
metų gegužės 18 dieną, 18 val., Kauno įvairių tautų kultūrų centre
(Šv. Gertrūdos g. 58) vyks Žilvino Valeikos fotografijų parodos
atidarymas.

Kiek plačiau apie šią parodą ir autorių:


Žilvino Valeikos autorinį braižą fotografijoje lengviausia atpažinti iš
jo pamėgtų siužetų ir skirtingus darbus siejančių estetinių sprendimų,
kurių autorius nuosekliai laikosi jau ne vienerius metus. Fotografo
kuriamose inscenizacijose svarbiausias vaidmuo visada tenka moterims,
kurios pozuodamos prieš fotokamerą atskleidžia vis kitą apibendrinto
moters vaizdinio aspektą. Akivaizdu, kad moteris fotografo darbuose
figūruoja kaip vaizdinė metafora, įgyjanti įvairias prasmes: moteris čia
tapatinama ir su gamtos natūralumu, ir
su fatališka aistra, ir su kūno sudaiktinimu šiandieniniame
komercializuotame pasaulyje. Šias metaforas fotografui padeda kurti
papildomos detalės: pradedant mitiniu uždraustu vaisiumi, kuriuo
fotografijose „tampa“ ne tik obuoliai, bet ir, pavyzdžiui, apelsinai, ir
baigiant prekybos centro vežimėliu, kuriame tartum dar vieną prekę
matome apnuogintą moters kūną.

Tačiau Ž. Valeikos fotografijos
nėra nei nuobodžiai moralizuojančios, nei pretenzingai įmituojančios
„aukštąjį“ meną. Prieš fotoaparatą atliekami vaidmenys yra lengvai
atapžįstami, tačiau juos įkūnijančios pozuotojos su savo kuriamais
įvaizdžiais niekada iki galo nesusitapatina. Fotografijose visada
išlieka šiek tiek ironijos, žaismingumo ir, žinoma, netrūksta sąmoningai
išnaudojamų populiariosios kultūros klišių. Fotografijai kuriamos
inscenizacijos taip pat nesiekia tobulos iliuzijos ar įtikinamumo –
svarbiausia čia kultūrinių ir socialinių santykių stereotipų
atpažįstamumas ir galimybė juos įvertinti tarsi iš šalies.

Šiam
lengvam „flirtui“ su žiūrovu padeda ir tai, kad moterų reikšmė Ž.
Valeikos fotografijose neapsiriboja vien tik simboliniu vaidmeniu.
Fotografo darbai neleidžia pamiršti, kad jam pozavo „tikros“ moterys, o
jų kūno erotikos neslopina metaforinė vaizdų prasmė. Kita vertus,
fotografijos siūlo išlaikyti kritinį atsiribojimą ir nuo grožio
standartų – autorius nevengia peržengti komercinės kultūros įtvirtintų
„tobulo“, bet netikro grožio stereotipų.

Kūrybiniu metodu ir
požiūriu į fotografijos mediją Ž. Valeikos darbai šiek tiek primena XIX
a. meninę fotografiją ir jos pamėgtus metaforinius, surežisuotus
siužetus. Tačiau čia panaudojamos ir perkuriamos ne dailės tradicijos,
bet populiarios kultūros vaizdiniai, kurie leidžia vaizdų kalba pasakoti
apie šiandienos gyvenimą ir į neretai dramatiškus jo aspektus pažvelgti
su žaisminga ironija.

Tomas Pabedinskas

23
Gegužė
P A T K Pn Š S
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
×
Gegužė
P A T K Pn Š S
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31