Visos dienos

Spektaklis „R.E.M“ (rapid eye movement)

Abejingų nepaliekantis ir be užuolankų kalbantis spektaklis R.E.M. ! Tai spektaklis, kuris tiria jauno žmogaus, užstrigusio Lietuvoje, būseną: linksmai, absurdiškai, ironiškai. Viskas, ką jau teko matyti ir patirti, tik šiek tiek kitaip.


R.E.M. (angl. rapid eye movement, liet. greitas, trūkčiojantis žmogaus akių judėjimas miego metu) – tai penktoji miego fazė, kurios metu, anot miego fenomeną tiriančių mokslininkų, miegančiojo kvėpavimas sutankėja, tampa nereguliarus, neritmingai po vokais pradeda judėti akys, o raumenys atsipalaiduoja. Atonijos išvengia tik tie skeleto raumenys, kurie judina akis, vidurinės ausies kaulelius bei dalyvauja kvėpavime. Šioje stadijoje kūno temperatūros reguliacija ir kontrolė nebevyksta, ji pradeda kisti priklausomai nuo aplinkos. R.E.M. miegas dar vadinamas paradoksiniu miegu. 


Pagrindinės spektaklio veikėjos, jaunos klaipėdietės merginos, galvoje bandymas pačiai sau atsakyti į visą aibę egzistencinių klausimų virsta virtine komiškų, nors tuo pat metu ir vidinio dramatizmo kupinų situacijų, idėjų bei personažų, sutinkančių vienas kitą absurdo ir juodojo humoro persmelktoje spalvingoje ir dinamiškoje fantasmagorijoje, kurios dramaturginį pagrindą sudaro originalios antikinės, baltų kraštų, Šiaurės Amerikos čiabuvių mitų bei legendų interpretacijos, dinamiškai jungiamos su spektaklio autorių sapnais bei vaikystės prisiminimais. 
Pasak „R.E.M.“ kūrybinės komandos, spektaklio dramaturgijos kūrimo procesas prasidėjo klausimu „Kodėl mes visi dar neemigravome iš Lietuvos?“, tačiau repetuojant spektaklis kito, transformavosi, mutavo ir paskutiniajame spektaklio kūrimo etape po jo autorių padidinamuoju stiklu paradoksaliai atsidūrė nebe „emigracijos“ leitmotyvas, o jam kardinaliai priešinga „emocinio paralyžiaus“ tema. Spektaklis buvo kuriamas stebint ir tiriant savo gyvenamąją aplinką, analizuojant savas patirtis, šeimos sapnus, visuomenės lūkesčius ir masinių medijų nulemtą informacijos srautą, kuriam pasidavus galvoje nori nenori nuskamba visą šią jauseną apibendrinantis žodis – „nesąmonė“. 


Spektaklio kūrėjų supratimu, ekonominis, sociologinis ar kultūrologinis požiūris į išorinės ir vidinės emigracijos reiškinius yra nepakankamas, tam tikra prasme dehumanizuojantis problemą ir bent dalinai nukreipiantis dėmesį nuo paprastosios, žmogiškosios jos prigimties. Dar – tai bandymas pasitelkiant postmoderno kultūrinei ideologijai būdingą dramaturginę ir režisūrinę raišką, ieškoti filosofinių apibendrinimų "mažuose dalykuose", vadinamuosiuose „mažuosiuose pasakojimuose“, šiandieninio „mažo“ ar, kitaip tariant, „paprasto“ žmogaus pasaulėjautoje. 


Spektaklis „R.E.M.“ tai jau ketvirtasis kino ir teatro režisieriaus Jono Tertelio autorinis darbas profesionalioje scenoje ir debiutas Klaipėdos jaunimo teatre. Ankstesni J. Tertelio darbai teatre: teatro projektas „YesMoonCan“ (Menų spaustuvė, 2014), „Auksiniu scenos kryžiumi“ apdovanotas spektaklis vaikams „Kaulinis senis ant geležinio kalno“ (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, 2016) ir spektaklis pagal Ignalinos atominės elektrinės darbuotojų ir visaginiečių pasakojimus „Žalia pievelė“ (LNDT, 2017). Kaip video menininkas, J. Tertelis yra sėkmingai bendradarbiavęs su tokiais teatro režisieriais kaip Vidas Bareikis, Agnius Jankevičius, Olga Lapina ir kt. – todėl video šiame spektaklyje tikrai nebus. 


Režisierius: Jonas Tertelis 

Scenografė: Paulė Bocullaitė 

Kostiumų dailininkė: Inga Skripka 

Šviesų dailininkas: Julius Kuršis Dramaturgas: Andrius Jevsejevas 

Vaidina: Laima Akstinaitė, Justina Burakaitė, Simas Lunevičius, Ieva Pakštytė, Asta Zacharovaitė. 

Trukmė – 80 min.

28
Kovas
P A T K Pn Š S
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
×
Kovas
P A T K Pn Š S
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
SVARBU: LR Vyriausybės informacija dėl atšauktų/nukeltų masinių renginių ! Daugiau.